Marlies blogt: VINU in the USA?!

Zakendoen in Amerika. Daar gaat dit blog over. Wat heeft VINU Amerika te bieden en andersom?

Innovation mission Smart Cities New York

Afgelopen week heb ik namens VINU deelgenomen aan de Innovation mission Smart Cities in New York:  Een handelsmissie georganiseerd door het Nederlandse consulaat in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ahmed Aboutaleb en Jacqueline Kramer waren mee en vertegenwoordigden Nederland in diverse paneldiscussies. Waarom VINU daar was? Ik wilde tijdens deze missie de Amerikaanse markt verder te onderzoeken en nieuwe contacten leggen: we denken namelijk dat we Amerika wat te bieden hebben!

Beeld: uitzicht tijdens een van de vergaderingen in New York

New York: Vergelijkbare vraagstukken en organisatorische uitdagingen als Nederland

Net als in de Nederlandse randstad spelen in New York integrale mobiliteitsvraagstukken. Ongeveer 39% van alle transport per openbaar vervoer in de Verenigde Staten speelt zich af in New York City. Maar hoe combineer je de verschillende verkeersstromen met elkaar zodat de reiziger efficiënt van A naar B komt? Maar dan elektrisch vervoer: In Nederland lopen we hiermee voorop. Door de lage brandstofkosten in Amerika gaat de transitie naar zero-emissie vervoer in Amerika langzamer. Een mooie uitdaging voor VINU om ook hier een bijdrage aan te kunnen leveren in de toekomst.

Een punt van herkenning is de manier waarop de overheid is georganiseerd. Ook in Amerika werkt de overheid vanuit verschillende departementen aan de openbare ruimte. En dat leidt niet vanzelfsprekend tot één samenhangend ruimtelijk geheel. Terwijl de gebruiker diezelfde openbare ruimte als één geheel beschouwt. Ten aanzien van integrale besluitvorming kan VINU hier zeker een rol van betekenis spelen.

 

Beeld: Gateway Program Overview (bron Amtrak)

En toch werken sommige dingen in Amerika anders…

Toch zijn er ook verschillen, bijvoorbeeld in de financiering van meerjarige projecten.  Ieder jaar moet men opnieuw geld aanvragen, waardoor het vervolg van de uitvoering onzeker is. In Nederland hebben we ‘luxe’ positie dat we bij de start van het project middelen reserveren voor het totale project, waardoor de financiering tot het einde van de projectduur geregeld is.

Daarnaast is de houding ten opzichte van het onderhoud van de infrastructuur veel reactiever dan in Nederland. Pas nadat storm Sandy het treinverkeer in New York een paar dagen plat legde werd er geld vrijgemaakt om de zwaar verouderde infrastructuur op orde te brengen. Sinds de jaren zeventig was er geen grootschalig onderhoud meer gepleegd, men ging ervan uit dat personenvervoer in de toekomst geen gebruik meer zou maken van het spoornetwerk. Dit bleek echter toch anders uit te pakken.

En nu: de sprong de oceaan over!

Dankzij onze deelname aan de missie weten we beter waar we als VINU op in kunnen spelen en hebben we interessante contacten gelegd. Nu gaan we op jacht naar mooie opdrachten waarmee we Amerika met onze VINU-aanpak een beetje mooier en duurzamer kunnen maken.

Meer informatie over VINU in Amerika? Neem contact op met Marlies Swart.

Vinu.nl maakt gebruik van tracking-cookies. Hiermee worden anonieme gegevens over uw bezoek opgeslagen om de website en uw ervaring te verbeteren.