Menno blogt: Zet het gewoon op de app!

‘Schat, we kunnen eindelijk weer naar een bewonersavond!’ of ‘ Fijn weer een bewonersbrief!’ of ‘ Gelukkig het lokale suffertje ligt weer in de bus!’ Dit zijn kreten die ik thuis niet vaak hoor. De brieven van de gemeente zijn altijd heel keurig en degelijk, maar oersaai. Het lokale krantje spreek eerlijk gezegd ook niet echt tot de verbeelding. En dat is jammer. We willen graag grotere groepen mensen bereiken en informeren. Op deze manieren lijkt dat niet te lukken. Hoe bereik je de mensen dan wel?

Bij het project Frederiksplein in Amsterdam hebben we het over een andere boeg gegooid. Ik heb samen met mijn communicatie adviseur een app gemaakt voor op je telefoon. In die app kun je bekijken wat het plan is voor het plein en vind je alle actuele informatie over welke omleidingen er zijn en andere praktische zaken. Als je een vraag hebt kun je direct een berichtje sturen en wij reageren snel. De app is relatief veel gedownload en wij denken dat dit een succes is. Ter illustratie: we hebben 2500 bewonersbrieven gestuurd met een uitnodiging voor een bewonersavond en een link (met een QR code) naar de omgevingsapp. Op de bewonersavond kwamen 10 mensen. Dat is een opkomst van 0,4%. De app is ongeveer 500 keer gedownload. Dat is een 20 % van de huishoudens! 50 keer meer dan de opkomst op de bewonersavond.

Mensen zijn gewend informatie tot zich te nemen wanneer zij dat willen en dan het liefst via moderne media, zoals een app en een website. Een bewonersavond komt nooit uit en de informatie is vaak een momentopname. De informatie op de app is altijd beschikbaar en bovendien alleen gericht op het plan in uitvoering, dus erg overzichtelijk. Het allerbeste aan de app is dat we op deze manier een hele grote groep mensen direct kunnen benaderen met pushberichten, bijvoorbeeld wanneer een planning uitloopt, een nieuwe fase in de uitvoering start of er overlast te verwachten is. Zo krijgen niet alleen de ‘usual suspects’ de informatie maar is een veel grotere groep aangehaakt, die je normaliter niet bereikt. Dat het succesvol is merken we aan het geringe aantal vragen zowel telefonisch als per mail, de grote hoeveelheid downloads en de tevreden reacties van mensen.

Moeten we dan geen oude middelen meer inzetten? Van een aantal zaken betwijfel ik oprecht of het meerwaarde biedt. De bewonersavond is daar het grootste voorbeeld van. Meestal komt daar het vaste groepje ‘fervente bewoners-avond-bezoekers’. Dit is een relatief beperkte groep, waarvan de opvattingen en meningen over het algemeen wel bekend zijn. De informatie aanbieden via een app en een website lijkt mij echt de beste manier van informatie delen. Maar hoe brengen we dit onder de aandacht van de mensen? En ja hoor, daar is dan weer: ‘de bewonersbrief’! Ik denk dat dit voorlopig het geijkte middel hiervoor blijft. Niet om de informatie te verstrekken maar als kattenbelletje dat de informatie er is.

 

Vinu.nl maakt gebruik van tracking-cookies. Hiermee worden anonieme gegevens over uw bezoek opgeslagen om de website en uw ervaring te verbeteren.