Nicolien blogt: Ruimte voor de fiets!

Maandagochtend 8:45 uur. Ik sta in de file naar de Gemeente Amsterdam. Ik hoor u denken; ‘nog al logisch op dat tijdstip op de ring..’ Maar nee, ik zit niet in de auto. Ik sta in de fietsfile op mijn eigen project!

Mij hoor je niet klagen over die file, want ik heb het geluk dat ik in Amsterdam woon en in die stad ook opdrachten mag doen; elke ochtend spring ik met veel plezier op mijn fiets om over de Binnenring (mijn ene project) of de Haarlemmerdijk (mijn andere project) richting het gemeentekantoor te gaan. Ik ben gewend aan de drukte en fiets geheel op de automatische piloot; ik stuur om de langzame fietsers heen, maak een inschatting of ik nog net voor de tram langs kan schieten en wijk uit voor overstekende voetgangers op het zebrapad. Het is de dynamiek van Amsterdam, waar het steeds drukker wordt. Een deel van de fietsers vindt het zelfs al té druk, zoals te lezen is in het Parool. Ik zie het als een call to action. Ruimte maken voor die fietsers, want de trend dat mensen hun fiets laten staan moeten we snel keren.

 

Fietsen is hot; in Amsterdam en nu ook op het Binnenhof

Bij de Gemeente Amsterdam is fietsen inmiddels gelukkig een hot topic; fiets parkeren, deelfietsen, maar ook de ruimte voor de fiets op kruispunten en fietsverbindingen in de stad. De fiets speelt een steeds grotere rol in het ruimtelijk beleid van de Gemeente. Ook in het nieuwe regeerakkoord is er aandacht voor de fiets. Het nieuwe kabinet trekt 100 miljoen extra uit voor de fiets. Het is weliswaar een symbolisch bedrag, maar een stap in de goede richting. Wat mij betreft mag het een onsje meer zijn. De grote fietsprojecten vragen om flinke investeringen, nodig om te zorgen dat de fiets niet aan het eigen succes ten onder gaat.

Afbeelding: Nicolien in de fietsfile op maandagochtend

Ruimte voor de fiets voor een duurzame leefomgeving

De coalitie koppelt de fiets aan de duurzame leefomgeving. Een goede keuze, voor mij is fietsen de optimale vorm van duurzame mobiliteit. Het draagt bij aan de gezondheid van de fietsers, terwijl diezelfde fietsers bijdragen aan een duurzame leefomgeving/openbare ruimte en de stad toekomstproof maken.

En dat is nog een hele opgave, aangezien op dit moment de auto de ruimte en de logica van onze steden domineert. Omgekeerde wereld, zeker in Amsterdam. Op veel plekken in de binnenstad is de verhouding auto fiets 1 staat tot 10 – je zou toch zeggen dat je dit in inrichting van de openbare ruimte terug moet kunnen zien…

Plannen voor de fiets vraagt om een andere benadering, want de fiets is geen kleine, langzame auto en de fietser is geen robot. Fietsprofessor Marco te Brömmelstoet (Correspondent, 26 juli 2017) verwoord het mooi: “De auto is bijna alleen maar technologie en een beetje mens, de fiets is bijna alleen maar mens en een beetje technologie. Dat betekent dat je fietsen heel anders moet benaderen.” Ook uit gesprekken met bewoners en fietsers blijkt het keer op keer – niet alleen reistijd en afstand, maar vooral ruimte, beleving en ‘aantrekkelijkheid’ van de fietsroute zijn belangrijke factoren. Bij fietsprojecten in de stad is dus meer nodig dan een verkeerskundige benadering. Fietsers zijn mensen, gewoontedieren, onvoorspelbaar en bewegen zich instinctief door de stad. Maar als je het mij vraag: Fietsers zijn wel degelijk te sturen. Misschien minder met stoplichten, belijning en borden, maar wel door prettige, veilige en aantrekkelijke routes en openbare ruimte te maken. Verleiden zullen we het maar noemen, met ruimte om door te fietsen.

 

Ruimte voor de fiets: VINU. brengt het in de praktijk

In mijn projecten bij de Gemeente Amsterdam werk ik namens VINU samen met mijn team om letterlijk ruimte voor de fiets te maken. De Binnenring transformeren we tot Fiets-OV corridor en op de Haarlemmer Houttuinen maken we een aantrekkelijk, doorgaand alternatief voor de Haarlemmerdijk en -straat. Een mooie manier voor mij om een steentje bij te dragen aan het fietscomfort voor de Amsterdammer én aan een duurzame leefomgeving!

 

 

 

 

 

Vinu.nl maakt gebruik van tracking-cookies. Hiermee worden anonieme gegevens over uw bezoek opgeslagen om de website en uw ervaring te verbeteren.