Dit najaar meer plek voor touringcars bij Sloterdijk

Dit najaar creëert de gemeente Amsterdam bij Station Sloterdijk meer ruimte voor lange afstand (internationale) touringcars. De huidige halteerlocatie voor touringcars op de Kiss & Ride strook aan de Radarweg is overbezet. Automobilisten, taxi’s, lesauto’s en lange afstand internationale touringcars vechten dagelijks om een plekje.

Verkeersonveilig en beperkte capaciteit

Bij Sloterdijk ontstaan regelmatig verkeersonveilige situaties. Daarnaast voldoet de halteerlocatie niet aan de gewenste capaciteit. Het huidige aanbod van drie haltes is onvoldoende nu de touringcarbranche is gegroeid afgelopen jaren. Redenen genoeg voor het starten van een verkenning naar een nieuwe tijdelijke halteerlocatie op Station Sloterdijk.

Piarcoplein

Samen met een projectteam hebben Peter Heida en Rosanne Bijl verschillende locaties voor de nieuwe halteerlocatie onderzocht. Een verplaatsing van de touringcarhalteerlocatie van de Radarweg naar het Piarcoplein bleek voor alle betrokken partijen het beste. De halteerlocatie is een tijdelijke oplossing die circa vijf jaar moet functioneren totdat er elders aan de rand van Amsterdam een definitieve touringcarterminal gerealiseerd is. Ook naar deze definitieve terminal doen Peter en Rosanne onderzoek.

Conflicten opgelost, capaciteit verruimd

Op het Piarcoplein is het mogelijk om ruimte te maken voor vier touringcarbussen met flexibele capaciteit voor een vijfde bus. De haltes zijn specifiek voor touringcars en het afhandelen van het in- en uitstappen van passagiers. Conflicten met andere weggebruikers zijn hierdoor niet meer aan de orde. Vanuit het NS-station verwijst duidelijke bebording straks naar de nieuwe touringcarlocatie en voor de passagiers komt er een wachtruimte. Op Station Sloterdijk halteren de busmaatschappijen Flixbus en Ouibus. Dagelijks vertrekken hier ongeveer 40 bussen per dag naar Europese bestemmingen, zoals Londen en Parijs. Flixbus verzorgt ook busreizen binnen Nederland.

Constructieve samenwerking

In oktober 2016 is de verkenning gestart, waarna in februari 2017 is het ontwerp opgeleverd en in oktober 2017 start de uitvoering van de werkzaamheden. Het unieke aan dit project is de snelheid waarmee het project de fasen heeft doorlopen: Van Idee Naar Uitvoering. Met dank aan de Uitvoeringsagenda Mobiliteit voor het beschikbaar stellen van een uitvoeringsbudget waardoor 3 maanden tijdswinst is behaald. Een adequate technisch projectleider voor de werkvoorbereiding en uitvoering en natuurlijk de politie, haven (wegbeheerder) en gebruiker Flixbus hebben constructief meegewerkt aan het project.

Station Sloterdijk

Bron afbeelding: Flixbus

Vinu.nl maakt gebruik van tracking-cookies. Hiermee worden anonieme gegevens over uw bezoek opgeslagen om de website en uw ervaring te verbeteren.