
VINU zet ‘Betalen naar Gebruik’ op de kaart
Betalen naar Gebruik is het beprijzen van rijdend gemotoriseerd wegverkeer. Diverse varianten van Betalen naar Gebruik zijn denkbaar, zoals een heffing als je een gebied binnenrijdt (cordonheffing), een wegvak op rijdt (tol-. congestie- of spitsheffing) of in een bepaald voertuig rijdt (emissieheffing). Een andere mogelijkheid is om Betalen naar Gebruik landelijk in te voeren als alternatief voor of aanvulling op de huidige motorrijtuigenbelasting. In de uitwerking van Betalen naar Gebruik bestaan meerdere knoppen om aan te draaien, onder andere de locatie, het tijdstip, de tijdsduur, de doelgroep en het type voertuig. Kortom, het gaat om het betalen van een heffing op basis van waar, wanneer en/of met welk voertuig men rijdt.


Bijdrage aan gezonde steden en investeringsruimte
Gemeenten willen de mobiliteitstransitie benutten om een gezonde, leefbare en bereikbare stad te zijn en blijven. Ook is extra fysieke ruimte nodig voor de grote woningbouwopgave. Regio’s en gemeenten zoeken naar extra inkomsten om investeringen in OV en stedelijke verdichting mogelijk te maken. De Rijksoverheid zoekt naar extra inkomsten door teruglopende (accijns)inkomsten door de ontwikkeling naar elektrisch vervoer (tekort van 8-10 miljard/jaar). Betalen naar gebruik kan deze zoektocht beëindigen.
Meer weten over Betalen naar Gebruik?
Neem contact op!