Het lukt de Dutch Grand Prix zó goed om de auto te bannen uit Zandvoort, dat de gemeente Zandvoort dit jaar een beetje bijstuurt. Eigenaars van B&B’s en strandtenthouders aan de zuidkant van het dorp mogen hun gasten in het Formule 1-weekend ’gewoon’ met de auto laten komen.
Toen bekend werd dat de Formule 1 het circuit in Zandvoort de eer gunde om na de zomerstop de tweede helft van het raceseizoen af te trappen, sloeg de gemeente de schrik om het hart. Het laatste weekend van augustus, dan is het nog zomervakantie. Maar al zou het fantastisch strandweer zijn: heel Nederland weet inmiddels dat Zandvoort in het F1-weekend ’onbereikbaar’ is, in elk geval met de auto.
Dat is zuur voor Zandvoortse ondernemers, bedacht de gemeente, en dan met name voor strandtenthouders aan de zuidkant van het dorp en eigenaren van bed and breakfasts die eind augustus ook gasten kunnen hebben die niets hebben met de Formule 1. Bij wijze van proef kunnen deze ondernemers tegen betaling een doorlaatbewijs en een parkeerplek regelen voor gasten die ruim van tevoren boeken en bereid zijn te rijden buiten de aankomst- en vertrektijden van de stroom Formule 1-gangers. „Zo kan een bruiloft of een feestje gewoon doorgaan. We willen ondernemers een hart onder de riem steken”, zegt Tatjana Stenfert Kroese, Zandvoorts projectleider mobiliteit Formule 1.
Doorlaatbewijs
Het loopt nog niet storm. „Drie strandpachters maken gebruik van deze mogelijkheid. Parkeren is voor hun gasten geen enkel probleem, aan de zuidboulevard is juist in het F1-weekend héél veel plek. ”Voorwaarde voor een doorlaatbewijs voor B&B-gasten is dat ze een volle week Zandvoort geboekt moeten hebben, en wel van maandag tot maandag. Stenfert Kroese: „Anders is de verdenking al gauw dat het tóch gaat om Formule 1-bezoekers.” Tot nu toe zijn slechts tien doorlaatbewijzen voor B&B’ers afgegeven.
Lees ook: Bestaat er beter vervoer dan de eigen auto? De F1-fan in Nederland is helemaal om.
En als het strandweer wordt? „Het strand in Zandvoort is wél bereikbaar”, verkondigt Stenfert Kroese. „Voor fietsers maken we een splitsing op de Zandvoortselaan, zodat strandgangers ongehinderd naar de zuidkant kunnen. En vergeet de trein niet: ook na twaalf uur, als het rustig wordt met vervoer van racefans, blijven er twaalf treinen per uur naar Zandvoort rijden. Dan is er plek zat. Natuurlijk, ’s avonds is het een ander verhaal, maar dan is de boodschap voor onze badgasten: blijf lekker eten aan het strand en ga wat later ’s avonds op je gemak terug.” In het dorp verrijzen extra podia om het publiek te vermaken.
Het bannen van auto’s uit Zandvoort tijdens het Formule 1-weekend gaat intussen gewoon door. Vorig jaar kwam al 97 procent van de 110.000 bezoekers per dag (105.000 betalende toeschouwers, 5.000 relaties) op een duurzame manier naar het circuit, dit jaar moet dat 98 procent zijn en in 2025 zelfs 100 procent. Technisch gesproken is het helemaal niet nodig, erkent mobiliteitsmanager Roy Hirs van de Dutch Grand Prix (DGP). „Wij zien ook dat het tijdens het raceweekend in Zandvoort veel rustiger is met auto’s dan op een reguliere stranddag. Toch zetten we door, omdat duurzaamheid een belangrijk onderdeel is van onze strategie. Zo laten we de wereld zien dat het ook anders kan bij een Grand Prix.”
Paddockclub
Makkelijk is het niet om nog meer mensen uit de auto te krijgen. Het gaat namelijk om liefhebbers die vele duizenden euro’s neertellen voor een vip-arrangement. Hirs: „Voor hen is het laten staan van hun heilige koe toch wel erg lastig.” Dat het vaak buitenlandse gasten betreft, maakt het extra ingewikkeld. „In Nederland kijkt niemand gek op als er weer een binnenstad compleet wordt afgesloten vanwege een evenement. Deze mensen zijn gewend om meerdere F1-races op de kalender te bezoeken en dan letterlijk voor de voordeur uit te stappen.”
F1-vips zijn gewend pal voor de deur te parkeren, zoals hier Ferrari-coureur Charles Leclerc in Hongarije.©️ foto ANP
Om het doel te halen, moeten er dit jaar ruim 400 auto’s van bezoekers minder naar Zandvoort komen. „Eén procent van 110.000 is 1.100 mensen, gemiddeld zitten er 2,5 mensen in een auto”, rekent Hirs even snel voor. De Paddockclub, dé vip-verwenner van de Formule 1, valt niet onder de Dutch Grand Prix, maar denkt wel mee. Hirs: „Ze zijn wel van goede wil, begrijpen waar we heen willen. Dit jaar is een aantal Paddockclubbezoekers bereid gevonden om zich met een minibus of touringcar te laten afzetten vlakbij de gate. Het is net of een chauffeur je ophaalt. We hopen dat hun positieve ervaringen gaan rondzingen in de Paddockclub.”
De organisatie van de Nederlandse Grand Prix is er een beetje huiverig voor dat nóg meer mensen de trein pakken, onthult Hirs. „Met de trein kunnen tienduizend mensen per uur naar Zandvoort komen. Meer gaat echt niet. Al zou NS dubbeldekkers inzetten, dan loopt het spaak met het op en af lopen van de trappen. Ons doel is dat niemand te laat aankomt.”
Busvervoer
De oplossing ligt volgens DGP in het stimuleren van busvervoer. Hirs: „We hebben dit jaar tweehonderd opstapplaatsen, er is er dus altijd wel één in de buurt. Zelfs net over de grens in Duitsland en België hebben we drie, vier opstapplaatsen. Zo’n bus levert je af op tien minuten lopen van de circuitingang. Op de boulevard maken we net als vorig jaar ons eigen busstation dat dit jaar nog groter is dan afgelopen jaar.” Verderop op de boulevard richting Bloemendaal komt, na een geslaagde proef in 2022, nu een parkeerplek voor maximaal 186 bussen, vier rijen dik. Dat blijkt uit het door de gemeente Zandvoort gepubliceerde DGP-mobiliteitsplan.
De grootste parkeerplaats voor F1-gangers, De Zuid, ligt op 2,5 kilometer van het circuit. Dat is in een half uur te lopen, promoot DGP dit jaar. Alternatief is een pendelbus op biodiesel (HVO).
Race- en dancefans ontlopen elkaar vanzelf
Tien kilometer, hemelsbreed. Zo dicht bij het circuit in Zandvoort wordt in het Formule 1-weekend een tweede mega-evenement gehouden: driedaags muziekfestival Mysteryland bij Vijfhuizen, goed voor nog eens minimaal 130.000 bezoekers. Toch is alom de verwachting dat chaos in de regio uitblijft.
Mysteryland bestaat dertig jaar. ©️ Foto Paul Bergen/Redferns
Daarvoor hoeven beide evenementen noch de betrokken overheden niet eens heel erg hun best te doen. De bezoekersstromen ontlopen elkaar vanzelf, omdat het festival pas op gang komt als de racefans al lang en breed een plekje op het circuitterrein hebben gevonden. ’s Avonds is het van hetzelfde laken een pak: als het circuit en Zandvoort leegstromen, zijn de podia van Mysteryland nog volop in gebruik.
Extra maatregelen op het gebied van mobiliteit zijn voor de 2023-editie van Mysteryland niet getroffen, zegt een woordvoerder van de gemeente Haarlemmermeer desgevraagd. „Het enige dat anders is, is dat er een extra persoon op het festivalterrein aanwezig is die zorgt voor rechtstreeks contact tussen Mysteryland en de organisatie van de Formule 1 in Zandvoort.”
Beste locatie
Mysteryland bestaat dertig jaar en wordt sinds 2003 op het uitgestrekte voormalige Floriadeterrein gehouden tussen Hoofddorp en Vijfhuizen. Vorig jaar werd Mysteryland, een van de grootste openluchtfestivals in ons land, door festivalpubliek gekozen tot evenement met de beste locatie.
Voor de jubileumeditie verwacht de organisatie in totaal 138.000 bezoekers, vijfduizend meer dan vorig jaar. Hiervan overnachten er 20.000 op de camping. Vrijdag arriveren zo’n 5.000 auto’s die het hele weekend blijven staan. Op zowel zaterdag als zondag verwacht Mysteryland nog eens 3.500 auto’s van bezoekers die één dag komen.
Bron: Haarlems Dagblad van 14 augustus 2023
Bron foto bovenaan nieuwsbericht: © Cycling Professor 2023