
De OV-Terminal Utrecht CS is dé hoofdentree tot de stad Utrecht. De twee busstations in de terminal voldeden nog niet aan de wenselijke kwaliteit qua verlichting, herkenbaarheid en leefbaarheid. Hoe kunnen we de diverse problemen verbeteren met enkele ingrepen? De Gemeente Utrecht vroeg VINU om dit samen met de Provincie Utrecht en NS aan te pakken.
Wat is er bereikt?
We kregen een ongestructureerde mix van vraagstukken en oplossingen. Die hebben we samen met de beheerders, de Gemeente, de Provincie, de NS en Spoorbouwmeesters uiteindelijk vertaald naar oplossingspakketten. De stuurgroep met betrokken organisatie kon hieruit kiezen. Uiteindelijk hebben we samen binnen het taakstellende budget een pakket gekozen met meer verlichting, verbeterde sfeer door kleurrijke kunstwerken en betere blindengeleidenvoorzieningen. We hebben structuur en duidelijkheid aangebracht en met zorgvuldig procesmanagement besluitvorming geregeld.
“Door het taakstellende budget konden we niet zomaar alle maatregelen uitvoeren. Met de betrokkenen hebben we ook opties moeten laten afvallen. Door scherpe gesprekken met de betrokkenen zijn we gekomen tot een select pakket maatregelen. Waarbij we vooral hebben nagedacht wat nu als geheel gaat bijdragen aan een veiliger en leefbaarder station voor de busreiziger.”
Bas Snoeker