VINU is sinds 2022 partner van JINC, een non-profit organisatie die zich inzet voor jongeren die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt.
Het idee achter JINC is dat jongeren in contact komen met bedrijven uit verschillende sectoren en zo inspiratie op doen voor hun eigen loopbaan. Op 12 oktober openden wij bij VINU onze deuren en ontvingen wij een eerste groep leerlingen voor een ‘bliksemstage’. Twee collega’s gingen de dag erop op pad om vierdejaars VMBO leerlingen in de vorm van ‘carrièrecoach gesprekken’ te helpen met een definitieve keuze voor hun opleiding.
Bij de bliksemstage hebben zeven leerlingen uit de schakelklas van het Da Vinci City College voor collega’s Maarten en Merle een ontwerp gemaakt voor het Ankerpark in Leiden. Dit is een van de projecten die VINU in opdracht van de gemeente Leiden onlangs uitvoerde. In twee groepen is onderzocht hoe het park ruimte kan bieden voor kinderen, volwassenen en ook honden. De groepen hebben enthousiast getekend en presenteerden elkaar na afloop de resultaten. Maarten: “Het was erg leuk om te zien hoe ze met elkaar tijdens het tekenen in discussie gingen over de verschillende belangen en hier helemaal in op gingen. En ook hun reacties, toen we ze aan het einde van de ochtend meenamen naar het park om te laten zien hoe dit uiteindelijk is ingericht, waren erg leuk.”
VINU-ers Tatjana en Thijs voerden in dezelfde week een eerste serie carrièrecoach gesprekken met vierdejaars VMBO leerlingen. Ze begeleiden allebei vier leerlingen bij het maken van een definitieve keuze voor een vervolgopleiding. Op 13 oktober vond de eerste coachsessie plaats om kennis te maken en om het te hebben over welk vak hen het meest interessant lijkt. Met behulp van een kwaliteiten kaartspel onderzochten ze samen wat de leerling leuk vindt, waar hij of zij goed in is en welke beroepen en opleidingen hierbij horen. Collega Thijs: “We hebben hele diverse gesprekken gevoerd met verschillende uitkomsten. Zo wist één van de leerlingen al heel duidelijk dat hij elektricien wil worden en op welke school hij dat wil leren. Wij hebben afgesproken dat hij voor de volgende keer uitzoekt wanneer de open dag van de school is en of hij toch nog andere open dagen wil bezoeken. Bij anderen was het idee voor de toekomst nog minder concreet. We zoeken nu samen uit welke studierichtingen er zijn hoe die kunnen helpen bij verschillende soorten beroepen.”