CO2-Prestatieladder
Bij VINU streven we in onze bedrijfsvoering naar de reductie van de CO₂-emissie. Ook in onze projecten werken we aan het verduurzamen van Nederland en sturen we aan op duurzame oplossingen. Dit begint met aandacht en intrinsieke motivatie voor CO₂-reductie bij al onze medewerkers. De CO₂-Prestatieladder is voor ons het aangewezen instrument om onze emissie inventarisatie (CO₂-voetafdruk) in kaart te brengen en om zowel zelf als samen met onze opdrachtgevers en leveranciers te werken aan reductie.
De CO₂-Prestatieladder is een norm om CO₂-bewust handelen te stimuleren in de eigen bedrijfsvoering, de bedrijfsvoering van ketenpartners en bij de uitvoering van projecten. Het gaat hierbij voornamelijk om energiebesparing, het efficiënt gebruik maken van materialen en het gebruik van steeds duurzamere energie (zie www.skao.nl).
VINU bovenaan de ladder
De CO₂-Prestatieladder bestaat uit vijf niveaus. Tot en met niveau 3 gaat een organisatie aan de slag met de uitstoot van de eigen organisatie. Vanaf niveau 4 en 5 wordt er ook werk gemaakt van de CO₂-uitstoot in de keten en sector. Sinds januari 2023 is VINU gecertificeerd op de vijfde trede, en dit houden we vol. Bekijk ons CO₂-prestatieladdercertificaat op onze organisatiepagina bij SKAO. Meer weten over de CO₂-prestatieladder? Klik dan hier.
Voortgang
Bij de start van onze deelname aan de CO₂-prestatieladder in 2022 stelden we ons tot doel om in 2024 de CO₂-uitstoot te beperken tot 63,1 ton. In 2024 zeggen we met trots dat we dit doel ruimschoots overtroffen. In 2023 bedroeg onze CO₂-uitstoot 39,2 ton. Deze daling is bereikt door:
- Andere visie op mobiliteit: zo zijn veel van onze medewerkers overgestapt naar het OV of elektrische auto’s;
- Van grijze naar groene stroom op ons kantoor;
- Isolerende aanpassingen aan ons kantoor;
- Bewustzijn bij gebruik gas.
Nu is het tijd dus om onze doelstellingen te vernieuwen! We kiezen er daarom voor om ons referentiejaar te verschuiven van 2019 naar 2023, het jaar waarin VINU trede 5 van CO₂-prestatieladder bereikte. De tabel hieronder toont onze uitstoot van de afgelopen jaren.
2022 | 2023 | 2022-H1 | 2023-H1 | 2024-H1 | ||
ton CO2 | ton CO2 | ton CO2 | ton CO2 | ton CO2 | ||
Scope 1: direct | 29 | 22,5 | 16,1 | 12,3 | 13,9 | |
Zakelijk verkeer: wagenpark | 21 | 15,7 | 11,1 | 8 | 10 | |
Overige energie, verwarming | 8 | 6,8 | 5 | 4,3 | 3,9 | |
Scope 2: indirect | 10 | 15,8 | 2,6 | 8,7 | 9,0 | |
Elektriciteitsverbruik | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Zakelijk verkeer: elektr. auto’s | 10 | 15,8 | 2,6 | 8,7 | 9,0 | |
Business travel – scope 3 | 3 | 0,9 | 1,8 | 0,5 | 0,3 | |
Zakelijk verkeer: privéauto’s | 3 | 0,5 | 1,8 | 0,3 | 0,1 | |
Zakelijk verkeer: OV | 0 | 0,4 | 0 | 0,2 | 0,2 | |
Personenvervoer vliegtuig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Anders namelijk… | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal scope 1, 2 en 3: | 42 | 39,2 | 20,5 | 21,5 | 23,2 |
Een meer uitgebreide toelichting op de scopes is hier te vinden.
Inzicht
Sinds 2019 inventariseren we per jaar de CO₂-emissie van onze activiteiten en vertalen dit naar een CO₂-voetafdruk. Hiermee maken we voor onszelf en onze omgeving inzichtelijk welke invloed we hebben en wat we bereiken met de maatregelen die we treffen.
Emissie inventarisatie projecten (Eis 3C1, 4C1):
Op dit moment hebben we twee raamcontracten met een CO₂-gunningsvoordeel, met de Provincie Noord-Holland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Uit deze raamcontracten volgen geen aanvullende doelstellingen. Uit onze emissie-analyse voor 2023 blijkt dat de CO₂-uitstoot gekoppeld aan deze projecten 3,77 ton bedraagt en in de eerste helft van 2024 2,1 ton.
Ketenanalyse
VINU werkt aan een ketenanalyse voor trede 4 en 5. De ketenanalyse van 2024 staat hier.
Reductiedoelstellingen en maatregelen
We richten ons op reductiedoelstellingen voor een periode van drie jaar, waarna we opnieuw beoordelen wat mogelijk is. Op basis van onze emissie-inventarisatie stellen we de volgende CO₂-doelstellingen vast (eis 3B2, 4B1, 5B1):
Scope 1: een jaarlijkse reductie van 4% in 2024, 2025 en 2026, met een totale reductie van 11% eind 2026 ten opzichte van 22,5 ton uitstoot in 2023. We nemen de volgende maatregelen:
- Maatregel 1.1: Verduurzamen wagenpark – hybride en elektrische auto’s (75% van scope 1)
- Maatregel 1.2: Verder isoleren van ons bedrijfspand en terugbrengen gasverbruik (25% van scope 1)
Scope 2 en 3: een reductie van 0,5% in 2024 en 2025, en 2% in 2026. Door de aanpassingen in ons wagenpark is een deel van onze uitstoot verschoven van scope 1 naar scope 2 en is de reductiewinst in deze scope beperkt. We nemen de volgende maatregelen:
- Maatregel 2.1: Stimuleren van het gebruik OV/ OV jaarkaart (5% van scope 2).
- Maatregel 2.2: Faciliteren van (flexibel) thuiswerken (10% van scope 2)
- Maatregel 2.3: Faciliteren laden groene stroom elektrisch wagenpark (85% van scope 2)
- Maatregel 3.1: Onderzoeken mogelijkheden ambitiewebsessie of soortgelijks intern t.b.v. beter ondersteunen klanten bij beperken CO₂-uitstoot en organiseren inspiratiesessie “Circulaire samenleving”.
- Maatregel 3.2: Werkgroep “Bijdrage CO₂-reductie als externe projectmanager”
Participatie
VINU neemt momenteel deel aan de volgende initiatieven en participaties:
- Werkgroep “Bijdragen aan CO2-reductie als projectmanager en adviseur”
- De Duurzame Adviseurs
- Duurzaam GWW
- Platform Duurzame Leverancier
Vragen
Via deze pagina op onze website houden wij u periodiek op de hoogte van ons CO₂-presteren. Heeft u vragen over onze CO₂-prestaties of tips voor het verder terugdringen van onze CO₂-uitstoot? Neem dan contact met Silke Perquin of bekijk ons CO₂-portfolio.