Wat is mijn werk toch heerlijk gevarieerd en bijzonder. Op een zomerse donderdag rijd ik ’s ochtends op een trekker bij een boer in Assendelft, waarna ik ’s middags overleg met het team verkeersveiligheid.  Later die middag heb ik een gesprek met een aantal gemeenten binnen de provincie Noord-Holland over een subsidietraject voor fietsveiligheid voor ouderen. Allemaal voor mijn opdracht rondom het thema verkeersveiligheid bij de provincie Noord-Holland.

De ambitie van de provincie Noord-Holland

Verkeersveiligheid raakt ons allemaal, elke dag. Bijna iedereen neemt deel aan het verkeer, wil zich op een prettige manier verplaatsen en weer veilig thuiskomen. Toch wordt het volgens landelijke cijfers steeds onveiliger op de weg. Ook in Noord-Holland neemt het aantal verkeersslachtoffers toe. Daarom geeft de provincie in samenwerking met maatschappelijke partners een impuls aan de verkeersveiligheid. De missie van de provincie is ambitieus, maar ook helder: 0 verkeersslachtoffers in 2050, want elk slachtoffer is er 1 teveel. Onderstaande infographic maakt goed duidelijk wat er binnen de provincie aan verkeersveiligheid gedaan wordt.

Doortrappen en gedragsaanpak landbouwvoertuigen

Binnen het team ‘Verkeersveiligheid’ ben ik projectleider van een aantal programma’s en projecten, waaronder een programma over fietsveiligheid voor ouderen, genaamd ‘Doortrappen’. Uit cijfers blijkt namelijk dat zestigplussers op de fiets relatief vaak betrokken zijn bij verkeersongevallen. Daarom ben ik binnen de provincie een traject gestart om gemeenten te ondersteunen bij initiatieven om zestigplussers bewust te maken van hun fietsgedrag en de risico’s in het verkeer. We zijn dit jaar gestart met deze aanpak en er zijn nu 7 gemeenten die aan Doortrappen meedoen. Deze gemeenten organiseren bijvoorbeeld e-bikelessen.

Ook ben ik projectleider ‘gedragsaanpak landbouwvoertuigen’. Vooral in de kop van Noord-Holland zijn er veel meldingen van verkeersonveiligheid door landbouwvoertuigen op de weg. Simpele oplossingen zijn er niet, dus zet ik samen met een gedragsexpert een gedragsaanpak op. Dit betekent dat we onderzoeken welke gedragingen verkeersonveiligheid veroorzaken en wat de oorzaken van deze gedragingen zijn, om vervolgens een aanpak te ontwikkelen op basis van deze gedragsfactoren. Vandaar mijn uitstapje op de trekker vorige week, om te ervaren hoe het is om zo’n groot voertuig te besturen en wat je nog ziet (en vooral niet ziet) vanaf die plek.

Spin in het web

Het interessante van mijn opdracht bij de provincie is niet alleen de relevantie van het thema (want elk verkeersslachtoffer is er inderdaad 1 teveel), maar ook de verschillende partners en organisaties die een rol spelen bij dit vraagstuk. We onderhouden contacten met de ruim 30 gemeentes binnen de provincie. Daarnaast zijn we de spin in het web tussen de provincie, de gemeentes en de vele betrokken maatschappelijke partners zoals de ANWB en Veilig Verkeer Nederland. Een mooie kans dus om partijen samen te laten werken en om zo bij te dragen aan de oplossing van een belangrijk maatschappelijk probleem.

Voor meer informatie over deze opdracht bij de provincie Noord-Holland, kan je contact opnemen met Sylvia van Oevelen.

071 364 8968
Verstuur bericht
Verstuur bericht

VINU maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.