Om fietsen te stimuleren en autowegen te ontlasten legt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) samen met 21 gemeenten zogenaamde metropolitane fietsroutes aan. De ambitie: 100 kilometer aan comfortabele fietsroutes tussen woon- en werklocaties. VINU begeleidt het proces.
In de 21 gemeenten van de MRDH wonen ruim 2,4 miljoen mensen en zijn er ruim één miljoen arbeidsplaatsen. De Metropoolregio heeft als doel om zowel de bereikbaarheid te verbeteren als het vestigingsklimaat voor bedrijven te versterken. Op het snijvlak van deze twee opgaven past de ontwikkeling van metropolitane fietsroutes.
Rosanne van Vliet, projectmanager bij VINU, is ingehuurd om dit proces te organiseren en te begeleiden. “Deze fietsroutes zijn vaak van aanzienlijke lengte, soms wel tot 25 kilometer, en ze lopen door verschillende gemeenten”, schetst Van Vliet de complexiteit van het project.
50 procent meer fietsroutes in 5 jaar
Metropolitane fietsroutes staan soms beter bekend als ‘doorfietsroutes’. Een breedte van 4,5 meter, prettig asfalt, voorrang op ander verkeer en een aantrekkelijke route zijn de kenmerken. De gewenste impact is om in vijf jaar tijd vijftig procent meer fietsers op de paden te krijgen en een modal shift te stimuleren: meer mensen uit de auto op de fiets naar het werk.
Kikkers
Het realiseren van de routes heeft echter wel wat voeten in aarde. “Hoe houd je als projectmanager alle kikkers, dat wil zeggen de wegbeheerders van provincie, gemeente of waterschappen, in de kruiwagen?”, vraagt Van Vliet zich terecht af. Het gezamenlijk inhoudelijk verkennen van de route, een voorkeurstracé bepalen en een raming opstellen is stap één. Stap twee is het bestuurlijk ’vastklikken’ van de verkenning. Vervolgens besluit de Bestuurscommissie bij de MRDH om een fietsroute op te nemen in de begroting.
In dat geval is de ketting zo sterk als de zwakste schakel: “Je wilt dat alle kikkers in de kruiwagen blijven. Als projectmanager zoek je naar een gedragen oplossing voor alle partijen, om de routes succesvol te kunnen realiseren.”
Krachtige schakels
Het is belangrijk om gaandeweg het proces iedereen aan boord te houden, weet Van Vliet. “De kracht van de metropolitane fietsroute zit in alle schakels, als er eentje wegvalt is het effect veel minder.” Tot nu toe is het de MRDH samen met de wegbeheerders gelukt om voor vier routes een realisatietermijn af te spreken en een voorkeurstracé vast te leggen middels een samenwerkingsovereenkomst. De komende jaren werken de wegbeheerders aan de verdere uitwerking en realisatie van de routes en is de verwachting dat ook voor de andere routes samenwerkingsovereenkomsten volgen.
Klik hier om het artikel op het Mobiliteitsplatform te lezen.