Overheden en het bedrijfsleven slaan de handen ineen. Samen zetten ze de energietransitie hoog op de agenda in de Rotterdamse haven. Nederland heeft immers de ambitie om de komende 30 jaar een CO2-neutrale energiehuishouding en een volledig circulaire industrie te realiseren. Zo werkt het Havenbedrijf Rotterdam samen met bedrijven en de overheid aan een toekomstbestendige haven. De strategie van het Havenbedrijf Rotterdam is om:
- infrastructuur – voor warmte, elektriciteit en waterstof aan te leggen;
- energiesystemen te vernieuwen waardoor de overstap van fossiele naar groene energiedragers kan worden gemaakt;
- transport binnen het havengebied te verduurzamen.
Innovatie is een uitdaging; ruimte en elektriciteit zijn schaars
Het verduurzamen van de industrie in de Rotterdamse Haven vertaalt zich voor een groot deel in het elektrificeren van bedrijfsprocessen. Denk aan het maken van groene waterstof, maar ook het rijden met elektrische trucks of bouwverkeer. Daar is allemaal (extra) elektrisch vermogen voor nodig. En dat is op dit moment juist het probleem. Vanwege de netcongestie in grote delen van het land, ook in de haven van Rotterdam, is het nodig om samen met de netbeheerders het elektriciteitsnet uit te breiden. VINU werkt voor het Havenbedrijf Rotterdam aan verschillende energietransitieprojecten. Variërend van laadfaciliteiten voor zwaar verkeer op de Maasvlakte, tot het gezamenlijk met de netbeheerders aanpakken van de netcongestie door het realiseren van extra hoogspanningsstations.
Om de verbindende schakel te zijn tussen het bedrijfsleven, de overheid en de netbeheerders is het essentieel om je te verplaatsen in het perspectief van álle partijen. Zo komen begrip en urgentie écht samen in de projecten.
Esther Matthijsen