De 400 Nederlandse treinstations zijn cruciaal in de mobiliteitstransitie én bieden kansen voor verdichting. Hoe zorgen we dat stations goed werken voor de reiziger en uit kunnen groeien tot prettige, leefbare knooppunten in de stad? Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS Stations vroeg VINU – samen met Mu consult, Urhahn en Roland Berger – om inhoudelijk te adviseren over een Stationsvisie en om te komen tot een bijbehorend afsprakenstelsel. 

Wij richtten ons in dit project op proces- en stakeholdermanagement. Ons eerste advies was om breder te kijken: betrek meer partijen uit de fysieke stationsomgeving bij de Stationsagenda. Breder betekent vaak ook complexer. Die complexiteit hebben we teruggebracht door onderscheid te maken in typen stations in Nederland: city center stations, transferstations en hub stations verschillen onderling in ligging, omvang en vervoerswaarde/knoopwaarde. Juist door scherper onderscheid te maken kunnen belanghebbenden tot betere afspraken komen.

Klik hier als je de ‘kamerbrief bij stationsagenda’ wilt lezen.

De rol van stations is veranderd. Een station is een bestemming op zich, verbindt de omgeving en functioneert als multimodale hub. Een mooie uitdaging om mee te mogen werken aan de stations van de toekomst.

Joris Tensen
071 364 8968
Verstuur bericht
Verstuur bericht

VINU maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.